Zlepšený editor materiálů
U nastavování barev jednotlivých složek celkové barvy
materiálu přibyly barevné obdélníky, které ukazují aktuálně
nastavenou barvu. Na tyto obdélníky můžeme kliknou myší
a vyvolat tak standardní nástroje pro výběr barvy.

Nový rozšířený editor materiálů
Také u zobrazení náhledu přibylo několik nových
možností — kromě modelu, známému
z verze 5 si nyní můžeme nastavený materiál prohlédnout na
povrchu koule nebo na ploché čtvercové ploše. Všechny tyto modely
rotují, aby byly vidět vlastnosti materiálu při změnách úhlu
osvětlení. Pozadí modelů můžeme volit mezi souvislou černou, šedou
nebo bílou barvou. Pro lepší posouzení transparence je
k dispozici také šachovnicový podklad.

Náhled ukazuje nastavený vzhled materiálů včetně
případného použití shaderů
Rozšíření možnosti mapování textur na elementární
objekty
Mapovat textury na základní objekty bylo možno jen jedním
způsobem navinutí. Většinou to nepředstavovalo žádný problém,
texturu je možno velmi snadno před použitím upravit podle potřeb
v nějakém editorů. V jednom případě ale základní
navinutí textury mohlo způsobovat potíž. Tímto případem je právě
zobrazení panoramatu okolního prostředí. Pro tyto účely se
nejčastěji používá polosféra. Abychom vytvořili panorama navinutím
po obvodu, musíme si připravit patřičnou texturu, kde celá horní
hrana obrazu reprezentuje jediný bod, tento pak bude umístěn
uprostřed polosféry, v nadhlavníku. Nejjednodušeji ale
panorama získáme z jediné fotografie pořízené rybím okem,
kterou pak namapujeme na polosféru s nastaveným parametrem
texture_projection = panorama.
Rozšíření možností nastavení přesnosti elementárních
objektů
Elementární objekty nemají jako většina objektů pevnou
vertexovou síť, ale jsou vygenerovány algoritmicky (včetně
texturových souřadnic a hladkých normál). V předchozí verzi
systému sice bylo možno definovat počet segmentů, ze kterých se
tyto objekty skládaly, ale ten musel být stejný pro celou
aplikaci. Nyní může mít každý elementární objekt jiný počet
segmentů. To se může hodit např. u přesného vykreslování
panoramatických obrazů.
Nové vzhledy vestavěných modelů rostlin
Přibyly dva nové stromy pro okamžité použití. Ty sice asi
v tuzemských aplikacích příliš neuplatníme, ale
Control Web se neprodává jen v zemích
mírného klimatického pásu :-)

Předem připravené rostliny stačí vytáhnout
z palety a vložit do scény
Nový shader pro plošné stíny
Protože programovatelné grafické procesory se postupně stávají
samozřejmostí, bylo i vykreslování plošných stínů svěřeno
shaderu. Bylo tak dosaženo několika vlastností, které jsou
v pevném vykreslovacím řetězci nedosažitelné.
Kromě respektování aplha kanálu pro tvar stínu shader také
dokáže přizpůsobit barvu stínu podle použité mlhy.
Nejsou-li shadery na dané grafické kartě k dispozici, jsou
stíny vykreslovány tak jako u předchozí verze systému.
Tolik tedy k několika drobným zlepšením. A až bude
uvolněna nová verze systému Control Web, popíšeme si
konečně velké a skutečně zásadní novinky.
rc@mii.cz
|