Moravské přístroje, a. s., zdroj: https://www.mii.cz/art?id=431&lang=405, vytištěno: 30.04.2025 11:05:25
Hlavní stránka▹Produkty▹Programový systém Control Web▹3D grafika a GPU computing | 23.4.2010 |
---|
Vysoký výkon současných programovatelných grafických procesorů nám umožňuje realizovat panoramatické kamery na principech, které byly ještě velmi nedávno za možnostmi dostupné výpočetní techniky. Schopnost v reálném čase vyvářet kruhový 360-ti stupňový panoramatický obraz s vysokým počtem snímků za sekundu z několika kamer má nyní nový virtuální přístroj systému Control Web. |
Při používání kamerových systémů se objevuje stále více úloh, jejichž nejlepším řešením je kontinuální snímání kruhového panoramatického obrazu. Takový obraz je velmi užitečný u monitorovacích a hlídacích systémů v otevřeném terénu, v rozlehlých halách, velkoplošných prodejnách, na parkovištích atd. Panoramatické systémy jsou velkým přínosem např. i pro webové kamery v horských lyžařských areálech i v přímořských letoviscích. Obvyklým řešením tohoto problému je otočná kamera, která panoramatický obraz vytváří během svého pohybu. Tato metoda ale vyhoví jen pro statické scény a při velmi dlouhých periodách obnovování obrazu. Někdy se pro snímání širokoúhlého obrazu používají i sloupcové scannery s pohyblivým zrcátkem. Ty ale nedokáží vytvořit kruhové panorama a navíc jejich velkou nevýhodou je mechanické složitost, pomalost a nízká citlivost. Pro získání panoramatického obrazu lze např. využít konvexní zrcadlo nebo kameru s rybím okem a obraz poté patřičně geometricky upravit, ale snímání jedné polosféry někdy nemusí stačit. Poznámka: Jen pro úplnost — schopnost transformace obrazu z rybího oka nebo polosférického zrcadla mají i kamerové přístroje systému Control Web. Navíc mají i schopnost vytvořit tzv. virtuální objektiv a softwarově s ním pohybovat uvnitř polosférického obrazového pole. Zajímavou možností je použití několika kamer s následným sestavením požadovaného panoramatického obrazu. Princip vypadá jednoduše, je zde ale několik nečekaně hlubokých problémů, které lze efektivně vyřešit jen pomocí dosti komplexního programového zpracování obrazu. K hlavním problémům patří:
Pro naše řešení jsme zvolili kamerovou hlavu se čtyřmi kamerami. Jsou použity kvalitní digitální kamery DataCam s vysokou dynamikou a velmi nízkým šumem. Navíc ještě přední krycí čočky reagují na světlo svým zatmavováním a tak se kamerová hlava vyznačuje výjimečnými schopnostmi zpracovat i scény se silnými světly i temnými stíny. CCD čipy jsou orientovány na výšku a tak je na minimum omezeno množství snímaných jalových dat. Navíc kamerová hlava disponuje i značně velkým zorným úhlem ve svislém směru. Kamerová hlava nevidí jen do velmi malého prostoru přímo pod a nad sebe. Efektivitu řešení zvyšuje digitalizace obrazu paralelně ve čtyřech kamerách a datový tok ve čtyřech paralelních USB 2.0 kanálech. To nejzajímavější se ale skrývá v programovém vybavení pro grafický procesor. Dokonalých výsledků lze dosáhnou jedině za podmínky vysoce přesné kalibrace kamerové hlavy. Pouze mechanicky a opticky jsou požadavky na přesnost nesplnitelné. Vše dokáže vyřešit pouze programové vybavení ve spolupráci s kvalitními hardwarovými bikubickými interpolátory současných GPU. Geometrické transformace obrazu jsou zde jen posledním stupněm zpracování, velký význam má kvalita dat z kamer a kvalita pokročilých algoritmů debayerizace a filtrace. Uvedením kamerových virtuálních přístrojů do systému Control Web verze 6 se uživatelům otevřou nové velmi atraktivní možnosti pro jejich aplikační programy. rc@mii.cz |