Moravské přístroje, a. s., zdroj: https://www.mii.cz/art?id=365&lang=405, vytištěno: 30.04.2025 16:02:50
Hlavní stránka▹Produkty▹Programový systém Control Web▹Články | 28.1.2010 |
---|
Moderní nízkopodlažní tramvaj Škoda 14T s designem Porsche již nějakou dobu budí zaslouženou pozornost v pražských ulicích. Jak se na moderní stroj sluší, je hlavním přístrojem v kabině řidiče multifunkční zobrazovač s barevnou obrazovkou. Základem tohoto přístroje je programový systém Control Web. |
Vozidlo 14 T je jednosměrná, nízkopodlažní tramvaj. Skládá se z pěti článků, které jsou vzájemně spojeny klouby. Pro bezpečný přechod mezi články je použito přechodových měchů. Toto řešení nabízí vyšší přepravní kapacitu a větší komfort. Pro konstrukci vozidla jsou použity moderní technologie a konstrukční řešení, které zajišťují zvýšenou spolehlivost. Moderní design vozidla navrhlo studio Porsche Design. Do provozu s cestujícími zasáhl vůz Škoda 14T ev. č. 9111 poprvé v sobotu 28. ledna 2006, kdy byl nasazen na 6. pořadí linky 3. Do roku 2007 má být dodáno dvacet tramvají typu Škoda 14T a v následujících letech na základě opce dalších 40 vozů. Vozidlo 14 T je vybaveno třemi hnacími podvozky. Tři trakční podvozky zabezpečují požadované dynamické, jízdní a brzdové vlastnosti vozidla ve všech jízdních režimech a při všech povětrnostních podmínkách; a to na stoupáních a spádech až do 85 ‰. Nízká část podlahy prázdného vozidla je ve výšce 350 mm nad temenem kolejnice, rozdíl mezi nízkou a zvýšenou částí podlahy činí pouze jediný schod. Užitečná plocha nízkopodlažní časti podlahy (tj. výška podlahy 350 mm nad TK.) představuje 50 % celkové užitné plochy vozidla. Tramvaj ŠKODA 14 T je pro rychlý nástup a výstup cestujících vybavena čtveřicí dvoukřídlých dveří a jedněmi jednokřídlými. Další jednokřídlé dveře na předku vozidla slouží pro oddělený nástup řidiče. Nástupní hrana dveří ve výšce 350 mm nad temenem koleje umožňuje snadný nástup cestujících do vozidla, jak z nástupních ostrůvků tak přímo ze silnice. Maximální pozornost je věnována nastupování a vystupování osob se sníženou pohyblivostí. Pro tento případ jsou první dvoukřídlé dveře vybaveny elektromechanickou výsuvnou nájezdovou plošinou pro vozíky invalidních cestujících. Tramvaj ŠKODA 14 T je vybavena moderním trakčním pohonem. Dvojici paralelně spojených asynchronních trakčních motorů hnacího podvozku napájí vždy jeden trakční měnič se vzduchem chlazenými IGBT moduly. Pomocné spotřeby 3 x 400 V, 50 Hz jsou napájeny ze dvou pomocných měničů v IGBT technice s galvanickým oddělením třífázových výstupů. Většina komponentů elektrické výzbroje je umístěna v kompaktních kontejnerech na střeše tramvaje. Tramvaj je vybavena elektrohydraulickou střadačovou brzdou a elektromagnetickou kolejnicovou brzdou; hlavní provozní brzdou je elektrodynamická brzda, díky které je možné získanou energie rekuperovat do troleje, případně mařit v brzdovém odporníku. V základním provedení pro společnost Dopravní podnik hl. m. Prahy jsou tramvaje vybaveny vnitřním kamerovým systémem (CCTV), oddělenou a klimatizovanou kabinou řidiče, informačním systémem pro cestující a systémem Intercom. Informace o tramvaji T14 pro tento článek jsme čerpali ze stránek http://prahamhd.vhd.cz/Tramvaje/14t.htm , jejichž autorem je pan Lukáš Vrobel. Autorem programového vybavení je pan Jiří Langhammer ze společnosti Škoda Transportation s.r.o. rc@mii.cz |