Obvykle zde nepopisujeme aplikace ještě před jejich dokončením a
nasazením do praktického provozu. U tohoto programu pro parkovací dům
mi to ale nedalo a už jsem nevydržel na jeho úplné dokončení a
poté na jeho nasazení na skutečné parkovací technologii čekat.
Aplikace, a zvláště třírozměrná vizualizace v ní obsažená, je
vyřešena velmi elegantně a působivě a určitě může být inspirací pro
řadu autorů vytvářejících programové vybavení pro průmyslovou
automatizaci.
Tento systém také velmi dobře dokladuje možnosti současné
vývojového prostředí Control Web 5. Aplikace využívá
možností síťové komunikace mezi více počítači, komunikace s řídicími
PLC, správu provozních i ekonomických dat prostřednictvím SQL databáze
a operátorské rozhraní s velmi hezkou a přehlednou vizualizací
celé technologie. Vytvoření takového komplexního systému by bylo ještě
před několika lety ne-li nemožné, pak alespoň nesmírně pracné a
neúnosně drahé.

Kamera se může volně pohybovat v prostoru 3D modelu
parkovacího domu
Řízenou technologií je zde automatický systém pro parkování a
garážování osobních automobilů. Jedná se o ocelovou nosnou konstrukci,
ve které se po jednotlivých kolejích pohybují parkovací plošiny s
jednotlivými paletami. Zvedací zařízení přesouvají palety ve
vertikálním směru a ukládají je na otočné parkovací plošiny.
Veškeré manipulace s parkovacími paletami jsou řešeny čistě
mechanicky, nejsou tedy zapotřebí žádné tlakové hydraulické či
pneumatické rozvody. Zařízení pracuje velmi tiše, hladina hluku
nepřekračuje 40dB. Také spotřeba energie je minimální, zvláště při
srovnání energetické náročnosti parkování automobilů pomocí vlastních
motorů. Při zaskladňování a opětovném vyskladňování automobilů nejsou
produkovány žádné emise. V centrech měst má velký význam úspora
prostoru pro parkování, na ploše o průměru 26 metrů je při šesti
podlažích možno zaparkovat až 126 automobilů.

Základní obrazovka vizualizace s celkovým pohledem na
technologii
V okruhu svých známých snad nevím o nikom, komu by ještě
nevykradli automobil nebo jej alespoň někdo na parkovišti nepoškodil.
I mne tyto nepříjemnosti již několikrát potkaly. Proto mi na
parkovacím domě připadá nejpřitažlivější ta skutečnost, že prakticky
zamezuje ukradení, vykradení či poškození zaparkovaného automobilu.
Ani ono obvyklé vzájemné obouchávání nahusto stojících aut otvíranými
dveřmi zde nehrozí. Musí být velmi příjemné zajít si na večeři, do
kina nebo na koncert beze strachu o svůj zaparkovaný automobil.
I v našem docela malém krajském městě Zlíně jsou poblíž
centra parkoviště, kde vám především v pátek nebo v sobotu večer s
velmi vysokou pravděpodobností vykradou auto. Zaparkování je navíc
díky automatickému provozu parkovacího domu nesmírně pohodlné.
Nemusíme dlouho projíždět ulicemi a odhadovat, jestli se do nalezené
mezery vejdeme, jednoduše najedeme na paletu a dále se o nic
nestaráme. Zní to všechno velmi hezky, největší problém může spočívat
snad pouze v tom, že provozovatel zvolí takové hodinové sazby, že
raději budeme opět hledat riziková místa v okolních ulicích :-).
Nyní pojďme k stručnému popisu programového vybavení. Parkovací
systém je řízen prostřednictvím spolupracujících PLC Simatic a dvou PC
SCADA systémů. PLC řídí jednotlivé pohony zařízení tak, aby nedošlo ke
kolizi a palety byly přemísťovány podle požadavků SCADA systému
v co nejkratších časech. SCADA systém tvoří dvě vizualizační
stanice na bázi PC s identickými aplikacemi v prostředí ControlWeb 5.
Aplikace pro PC stanice je vytvořena tak, aby vždy jen jedna stanice
byla hlavní (master) a druhá záložní (slave). PC slouží k
vizualizaci stavu zařízení, k volbě režimu jednotlivých sekcí,
ovládání, archivaci dat, správě databáze palet, zobrazení
a archivaci poruchových hlášení a komunikaci s ostatními
zařízeními systému, jako jsou: dvě UPS, PC pokladního systému, PLC,
web kamery pro pořizování snímků parkovaných automobilů, LED
informační tabule volných míst a LED informační tabule pořadí při
vyskladňování automobilů. PC stanice pracují redundantně a vzájemně se
zálohují.

Operátor může vypínat zobrazování jednotlivých částí
technologie
Na základní obrazovce je zobrazen 3D model parkovacího domu s
možností nastavení různých pohledů a filtrů. Celý 3D model je animován
a reaguje na skutečné stavy a polohy získané z PLC. Tato
obrazovka slouží pro získání základního přehledu o stavu parkovacího
domu, jednotlivých snímačů, zaplněnosti jednotlivých sekcí, pater
a palet automobily. Je zde možnost zobrazit podrobné informace o
každé paletě a automobilu, který je na paletě zaskladněn.
Kteroukoliv prázdnou paletu lze označit příznakem „servisována“
a opět ji uvolnit do provozu. Obrazovka je navržena tak, aby se
operátor vždy rychle zorientoval a měl přehled o tom, co se ve
skutečnosti odehrává v technologii.
Tím ale možnosti vizualizace zdaleka nekončí. Operátor si může
prohlížet jednotlivá podlaží samostatně. Přitom je vždy automaticky
skryta grafika vyšších podlaží, která by překážela v pohledu. Také 3D
model příjezdového a odjezdového prostoru tří zdviží je možno sledovat
z několika pozic kamery. Ve všech módech zobrazení a pozicích kamery
lze zapínat a vypínat zobrazování jednotlivých částí technologie
parkovacího domu. Zde můžeme vidět pouze několik statických obrázků, v
počítačové vizualizaci se veškeré modely pohybují stejně jako ve
skutečnosti. Také přejezdy kamery mezi jednotlivými pozicemi jsou
plynulé. Animace výrazně zlepšují orientaci operátora i působivost
vizualizace.
Tato aplikace je ukázkou nové přicházející generace systémů
průmyslové automatizace. Elegantním způsobem spojuje řízení,
komunikaci, databázi i vizualizaci. Využívá výkon současných počítačů
a grafických adaptérů a dokladuje potenciál moderních
objektově orientovaných a komponentových programových systémů pro
vývoj a provozování aplikací.
RC, rc@mii.cz
Literatura: 1) Bezpečně parkovat či si nechat poškodit auto? Ing.
Pavel Kliment, Technický týdeník 35/2003 2) Funkční specifikace pro
parkovací dům, Jakub Kubica, Luboš Krotký
Autorem popisovaného programového vybavení je Ing. Jakub Kubica ze
společnosti Taurid Ostrava s.r.o., http://www.taurid.cz
|