Moravské přístroje, a. s., zdroj: https://www.mii.cz/art?id=1116&lang=405, vytištěno: 29.11.2021 13:27:43

Hlavní stránkaProduktyProgramový systém Control Web3D grafika a GPU computing

Schopnosti prostředí Control Web ve vysoce náročných aplikacích rozšířené reality
 Je zřejmé, že popisované schopnosti v mnoha aplikacích v průmyslové automatizaci uplatnění nenajdou, ale i jako pouhá technická zajímavost dokumentují výkon a rozsah možností systému Control Web při tvorbě aplikací.

Stáli jsme před úkolem pracovat v rozšířené realitě s hodně komplexními 3D modely lidského těla a modely přístrojů pro intenzivní péči. Hologramy těchto objektů s miliony povrchových polygonů je nutno zobrazovat pomocí náhlavní sady Hololens 2.

Náhlavní sada pro rozšířenou realitu Hololens 2 je samostatným zařízením, které je napájeno z baterie a které s okolím komunikuje bezdrátově prostřednictvím Wi-Fi. Sada je vybavena ARM procesorem Qualcomm Snapdragon 850 s Bluetooth 5 a Wi-Fi 802.11ac, který je doplněn i druhou generací HPU (Holographic Processing Unit), což je DSP pro zpracování obrazu z kamer, který vytváří hloubkové mapy okolního prostředí a rozeznává gesta rukou. Odtud plynou i limity zařízení ve výpočetním výkonu, grafickém výkony a komunikační kapacitě.

Nedávno však Microsoft přinesl dobré řešení těchto omezení, které umožňuje pracovat i se složitými 3D modely s mnoha miliony polygonů a mnoha velkými texturami. Na Microsoft Store je zdarma k dispozici aplikace Holographic Remoting Player, kterou lze nainstalovat do brýlí Hololens. Prostřednictvím tohoto přehrávače lze náhlavní sadu bezdrátově připojit přes Wi-Fi k počítači s výkonným grafickým procesorem, který vykreslování složitých scén zvládne na požadovaných 120 FPS (tj. 60 FPS pro levý i pravý obraz). Obraz je poté komprimován pomocí kodeku H264 nebo H256 a bezdrátově přenášen do brýlí, které naopak počítači poskytují informace o své poloze a pozici, poloze a gestech rukou a také polygonální sítě hloubkových map.

Aplikace vzdáleného přehrávače čeká, až se k ní připojí zdroj dat, kterým je v našem případě aplikace systému Control Web

Aplikace vzdáleného přehrávače čeká, až se k ní připojí zdroj dat, kterým je v našem případě aplikace systému Control Web

V prostředí systému Control Web jsou implicitně veškeré 3D modely ukládány jako struktury vertexů, polygonů, normál a texturových souřadnic ukládány do rychlé paměti grafického procesoru. To umožňuje akcelerovaně vykreslovat i velmi složité modely na požadovaném počtu snímků za sekundu. Stereoskopický obraz je generován standardní 3D scénou systému Control Web. Upravit proto jakoukoliv aplikaci s 3D grafikou pro použití v rozšířené realitě je snadné a rychlé.

Model v editoru 3D scény v prostředí systému Control Web

Model v editoru 3D scény v prostředí systému Control Web

Roman Cagaš