Moravské přístroje, a. s., zdroj: https://www.mii.cz/art?id=1106&lang=405, vytištěno: 12.04.2021 15:13:22

Hlavní stránkaProduktyProgramový systém Control Web3D grafika a GPU computing

Několik ukázkových aplikací, jak použít virtuální a rozšířenou realitu
 Zařadit do aplikace virtuální nebo rozšířenou realitu není příliš obtížné. I tak je ale dobré vidět, jak je 3D scéna prostřednictvím datových elementů typu data propojená s virtuálními přistroji rozhraní. Scéna do takového elementu zapisuje svůj vykreslený obraz a naopak z jiného čte informace o pozici hlavy, prostorových ovladačů i rukou uživatele. Pro zjednodušení začátků a rychlejší pochopení základních principů se může hodit několik ukázek.

Použití virtuální reality je jednoduché, kromě patřičného propojení pomocí datových elementů stačí pouze nastavit několik parametrů v sekci scény pro virtuální realitu.

O něco složitější je ale sestavení aplikace pro rozšířenou realitu. Především do náhlavní sady Hololens musíme nainstalovat aplikaci Holographic Remoting Player. Ta je volně dostupná na Microsoft Store. Jakmile tento přehrávač spustíme, vidíme IP adresu, se kterou se přehrávač chce spojit. Tuto adresu nastavíme také virtuálnímu přístroji hololens v aplikaci systému Control Web. Další problematikou, kterou musíme v rozšířené realitě ošetřit je pozice hloubkových map a pozice souřadného systému scény v reálném prostoru.

Virtuální přístroje v aplikaci můžeme v prostoru ovládat intuitivně pomocí ukazováčku ruky

Virtuální přístroje v aplikaci můžeme v prostoru ovládat intuitivně pomocí ukazováčku ruky

V ukázkových aplikací je vždy přítomen i ovládací panel, kterým lze tyto pozice za pomoci patřičných OCL metod scény nastavit. Pozici hloubkových map je dobré vždy při startu aplikace automaticky načíst z konfiguračního souboru. Pozice souřadného systému scény při startu aplikace vždy sleduje aktuální pozici hlavy. Lze ji uzamknout buď prostřednictvím OCL metody scény nebo dvojklikem palcem a ukazováčkem viditelné ruky. Pomocí OCL metody lze pozici kdykoliv odemknout a opětovně uzamknout. OCL metody umožňují také programové nastavení pozice a také jimi lze nastavit případné vykreslování polygonálních hloubkových map.

3D modely lze umístit kamkoliv do reálného prostoru

3D modely lze umístit kamkoliv do reálného prostoru

I když virtuální a rozšířenou realitu v blízké době nemáte v plánu používat, i tak je dobré vědět, že v případě potřeby ji máte kdykoliv k dispozici.

Ukázkové aplikace si můžete stáhnout zde: 3D Examples

Roman Cagaš